RSS

Bereiken, Boeien en Bewegen met social media, deel 1

29 Feb

Deze serie van 4 artikelen geeft een overzicht over het inzetten van social media voor het bereiken, boeien en bewegen van medewerkers en kandidaten. In dit eerste deel enkele belangrijke trends in arbeidscommunicatie en social recruiting.

Trends in arbeidsmarktcommunicatie

Organisaties verspreiden vacatures en arbeidsmarktcommunicatieberichten via steeds meer (online) kanalen maar de kandidaat gebruikt er steeds minder. Één van de belangrijkste trends op het gebied van arbeidscommunicatie is dan ook het toenemende belang van een pro-actieve benadering van kandidaten.

Bij het pro-actief benaderen gaat het met name om het opbouwen van een relatie met potentiële kandidaten en om het bieden van de juiste ‘beleving’ voor de kandidaat. Kandidaten zijn vooral op zoek naar het authentieke verhaal van een organisatie, hoe is het nu werkelijk om bij de organisatie te werken.

Uw eigen medewerkers zijn als geen ander in staat om het authentieke verhaal van een organisatie te vertellen en ook te verspreiden. De eigen medewerkers krijgen daarmee een belangrijke rol bij de werving van nieuwe medewerkers [Bron: Intelligence Group]

Trends in “social recruiting”

De opkomst van social media zet door in het komende jaar. Met name Facebook en de mobiele telefoon krijgen hier naar verwachting een belangrijke rol.

Facebook

Facebook wordt tot nu toe vooral ingezet om privé zaken te delen. Jongeren hechten echter steeds minder waarde aan een strikte scheiding tussen werk en privé. Het dagelijks gebruik van Facebook is ook veel hoger dan bij LinkedIn. Mensen gebruiken Facebook namelijk veel meer om daadwerkelijk in interactie te zijn, waar ze LinkedIn zien als een vervanging van visitekaartjes.  Facebook faciliteert ook veel meer beleving en dus ook de beleving van uw bedrijf. Door de verbinding van het persoonlijke met het zakelijke krijgt uw organisatie meer uitstraling. Facebook zet zelf ook sterk in op een rol binnen recruitment door de ontwikkeling van een eigen social recruiting platform.

Mobile recruitment

Gebruikers van Twitter en Facebook bezoeken deze netwerken nu al het vaakst via een smartphone. Het gebruik van internet op een mobiele telefoon is echter anders dan via een desktop. Het is de wereld van de korte updates en snelle berichten (het zogenaamde ‘info snacking’). Hier moet u dus rekening mee houden wanneer u deze kanalen inzet voor recruitment. Wanneer potentiële kandidaten een vacature zien in een update op Facebook en ze komen vervolgens op een omvangrijke “werkenbij” pagina, dan haken ze af. Zijn uw vacaturepagina’s of ‘werkenbij’ site al geschikt voor ‘info snacking’ via de mobiele telefoon?

De vraag is of een kandidaat ook daadwerkelijk gaat solliciteren via zijn smartphone (bijvoorbeeld met zijn/haar LinkedIn profiel). Technisch is dit uiteraard mogelijk maar het zal in 2012 naar mijn verwachting nog erg weinig gebeuren.

De volledige whitepaper is ook te vinden op: http://www.recruitr.nl/dewereldwerft

Advertenties
 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op 29 februari 2012 in Social media Strategie

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers liken dit: