RSS

Bereiken, Boeien en Bewegen met social media, deel 3

29 Feb

Deze serie van 4 artikelen geeft een overzicht over het inzetten van social media voor het bereiken, boeien en bewegen van medewerkers en kandidaten. Deel 3 gaat in op de rol van de eigen medewerkers bij de werving van nieuwe talenten.

De rol van de eigen medewerkers bij recruitment wordt vaak onderschat. Zij zijn de ambassadeurs van uw organisatie en kunnen als geen andere het authentieke verhaal vertellen van uw organisatie als werkgever.

Referral recruitment

De bekendste manier om de eigen medewerkers te betrekken is referral recruitment waarbij medewerkers actief geschikte kandidaten aandragen. Organisaties met een referral programma belonen de medewerkers hiervoor door middel van een ‘aanbrengbonus’.

Employer branding

Medewerkers kunnen echter ook een belangrijke rol spelen bij de positionering van de organisatie als een aantrekkelijke werkgever (employer branding). Medewerkers kunnen daar op de volgende manier aan bijdragen:

Bepalen van de werkgeversidentiteit. Vraag medewerkers waarom ze bij de organisatie werken en wat de organisatie uit moet stralen.
Creëren van de werkgeversidentiteit. Laat medewerkers blogs schrijven, video’s maken van interessante projecten etc.
Verspreiden van de werkgeversidentiteit. Medewerkers hebben een relevant netwerk van contacten uit de opleiding, vorige werkgevers
Interactie met de doelgroepen. Vraag medewerkers te reageren op eigen en externe fora, weblogs en groepen.
Sociale netwerken

Via de sociale netwerken van de eigen medewerkers bereikt  u eenvoudig een relevante doelgroep met potentiële kandidaten. Ook kunnen uw eigen medewerkers via deze netwerken een dialoog aangaan met deze kandidaten.

Naast een aanbrengbonus kunt u uw medewerkers ook belonen voor hun bijdrage aan de employer branding van uw organisatie of voor de inzet van hun sociale netwerken. Dit kan bijvoorbeeld met een puntensysteem waarbij een medewerker punten krijgt voor elke bijdrage maar een beloning gekoppeld aan een bepaald aantal punten.

Advertenties
 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op 29 februari 2012 in Social media Strategie

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers liken dit: