RSS

Social Media Strategie in 17 stappen: Stap 6 – 11

06 Mrt

Je social media marketing (SMM) doelstelling bepaald, doelgroep bepaald, gedrag en aanwezigheid geobserveerd en goed geluisterd naar behoefte. What’s the next step? In dit gedeelte ga ik verder in op het uitdragen van je waardepropositie, content sharing en het monitoren en volgen van je doelgroep en je resultaat. In mijn vorige artikel van dit drieluik over Social Media Marketing Strategie heb ik onderstaande stappen 1 t/m 5 besproken (hieronder volgen dus stap 6 – 11):

  1. Bepaal je doelstelling
  2. Waarom Social Media?
  3. Definieer je doelgroep
  4. Onderzoek hoe je doelgroep Social Media gebruikt
  5. Je eigen imago

6. Wat is je waardepropositie?

Je waardepropositie is hetgeen je aan waarde kunt toevoegen. Met de waardepropositie wordt vastgesteld wat de toegevoegde waarde is die je op de markt hebt. De waardepropositie bestaat uit de beschrijving van de waardie die jouw producten of diensten kunnen toevoegen voor je doelgroep. Lees ook het stuk van Bram Fasseur hier op MF over “Wat is een business model?”

Wat heeft je doelgroep aan jouw aanwezigheid op Social Media? Voor wie ga je waarde toevoegen? Op welke manier?

Het is ontzettend belangrijk om deze propositie duidelijk te hebben. Veel bedrijven hebben een waardepropositie gemaakt maar vaak is deze nog te ‘vaag’ om online te kunnen gebruiken. Zorg er daarom voor dat je waardepropositie aansluit bij de belevingswereld van je doelgroep. Formuleer hem in ieder geval in (voor je doelgroep) begrijpbare en herkenbare termen.

7. Bepaal je budget

Een van de kenmerken van SMM is dat het op zichzelf minder budget vereist dan traditionele marketing.  Desalniettemin is het belangrijk om een budget te bepalen en kosten te administreren. Waarom? Om twee redenen:

  1. Het is erg makkelijk om heel veel tijd in SMM te stoppen als je niet de juiste slimme tools gebruikt en goede afspraken maakt
  2. Je wilt later je ROI (Return On Investment) kunnen bepalen! Hiervoor moet je dan natuurlijk wel weten wat je ‘Investment’ is geweest!

8. Zet een volgsysteem op

Weet wat er spelt. Zorg ervoor dat je een systeem opzet waarmee je kunt volgen wat er speelt bij je doelgroep. De focus van dit systeem is om te monitoren wat er over jou en jouw organisatie of merk wordt gezegd. Daarnaast kan je ook nog aangrenzende aandachtsgebieden- of personen monitoren om een totaalbeeld te krijgen.

Een goed monitorsysteem bestaat uit geautomatiseerde zoekoprachten, RSS feeds, rankingmodellen en alerts die allemaal op 1 lokatie samenkomen en een soort van ‘dashboard’ vormen. Een systeem als een RSS lezer zoals bijvoorbeeld Google Reader of Netvibes is hiervoor zeer geschikt. Gebruik daarnaast Google Alerts om een waarschuwing te ontvangen als er een nieuwe ‘hit’ komt op een van tevoren gedefinieerde zoekopdracht. Voor Twitter kan TweetBeep een uitkomst bieden.

9. Maak je aanwezigheid compleet

Zorg dat je een goede referentie/site hebt die je waardepropositie verduidelijkt/ondersteunt/concreet maakt. Dit is de ‘achtergrondinformatie’ die mensen zullen raadplegen als ze jou gaan opmerken in hun community. Zorg ervoor dat dit een duidelijk verhaal is dat aanspreekt en waarde toevoegt aan de reeds aanwezige kennis & expertise.

Belangrijk is ook dat het verhaal op je profielpagina’s, website, weblog en andere websites congruent is met elkaar maar vooral ook met hetgeen je zegt op de Social Media websites. Zorg dat alles ‘een geheel’ vormt waarin de variatie te vinden is in vorm en inhoud, niet in identiteit en intentie.

  • Website
  • Weblog
  • Profielpagina’s
  • Korte bio’s (2-3 zinnen)
  • Social Networking sites bv LinkedIn
  • Content sharing sites zoals bv YouTube, slideshare
  • Twitter/Hyves/Facebook updates
  • Commentaren op blogposts van anderen

10. Zet een publicatiesysteem op

SMM kan potentieel een dagvullende activiteit zijn. Ik krijg vaak dit bezwaar te horen; men is bang er te veel tijd aan kwijt te zijn. Met andere woorden: de ROI is nog niet goed in kaart gebracht. Indien SMM veel oplevert in termen van omzet, naamsbekendheid of andere doelstelling zoals bij 1 opgenoemd, zal men er over het algemeen ook de nodige tijd en effort in willen steken. Maar: van tevoren is geen garantie te geven dat de doelstellingen behaald worden. Daarom is het verstandig om te kijken naar de tools en methodieken uit de lifehacking stroming. Het gaat hierbij om (onder andere, maar voor nu het meest relevant) online tools om je online aanwezigheid deels te automatiseren. Dit houdt bijvoorbeeld in dat je slechts een aantal systemen als inputsysteem gebruikt, terwijl de output onder diverse andere systemen wordt gedistribueerd. Enkele tips/voorbeelden hiervan:

  • Zet in YouTube de Twitter koppeling op actief; nu worden automatisch aankondigingen verstuurd van nieuwe publicaties op YouTube en video’s die je als ‘favoriet’ hebt gemarkeerd;
  • Zet in Hyves en Facebook de Twitter koppeling op actief; nu worden tweets ook doorgestuurd naar deze platforms zodat het lijkt alsof je op ieder individueel platform actief bent;
  • Gebruik Twitterfeed.com om alle publicaties die je doet en waar een RSS feed aan verbonden is, via Twitter aan te kondigen;
  • Gebruik een systeem als twitthat.com om snel interessante websites en teksten via Twitter te ontsluiten;
  • Koppel LinkedIn aan Twitter, slideshare en je blog om voor deze doelgroep je content te ontsluiten.

Een voorbeeld van en publicatiesysteempje voor een persoonlijke weblog:

11. Ga delen

Nu je je publicatiesysteem hebt opgezet, helder voor ogen hebt wie je wilt bereiken, met welk doel en met welke middelen, is de tijd aangebroken om te gaan delen. Bepaal eerst je contentstrategie: wat voor soort informatie wil je delen? Waar is je doelgroep mee ‘geholpen’? Met andere woorden: waarmee voeg je waarde toe? Als je dit helder voor ogen hebt ga je bekijken waar je je bronnen hebt zitten. Zit de kennis in je hoofd (vernieuwend, uniek), geef je gefilterde kennis en informatie door (voorzien in behoefte van filtering) of heb je meerdere mensen in je organisatie die gaan bijdragen?

Bij Social Media is het principe van wederkerigheid erg belangrijk: als jij iets voor mij doet, doe ik ook iets voor jou. Vertaald naar SMM taal: zorg dat je eerst een berg(je) interessante content hebt ontwikkeld en gepubliceerd voordat je anderen actief op je online aanwezigheid gaat wijzen. Beperk je even tot zenden, in deze beginfase.

Waar moet je dan voor goede content zorgen? Dat is natuurlijk mede-afhankelijk van je analyse in stap 4, waar je doelgroep zich online bevindt. Doe dit twee weken tot 1 maand, afhankelijk van de hoeveelheid content die je per week produceert. Het resultaat van je campagne is mede-afhankelijk van hoeveel relevante content je in deze fase produceert en publiceert! Denk erom: jij kan anderen volgen, maar dat houdt nog niet in dat anderen jou gaan volgen. En als niemand je volgt, zijn al je SMM-inspanningen gericht op slechts een zeer klein gezelschap.

Een aantal vuistregels:

  • Geef meer dan je ontvangt;
  • Gedraag je normaal;
  • Voeg waarde toe;
  • Weet authentiek (ook als bedrijf!);
  • Bouw kwalitatieve relaties op;
  • Heb oog en respect voor mores van de community. Wat is ‘done’ en ‘not done’?;
  • Luister naar anderen;
  • Noem bij quotes altijd de bron. Geef credits;

Uitgelicht: Weblog

  • Zorg ervoor dat je blog persoonlijk is. Een blog is een persoonsgebonden kanaal. Dit kan weliswaar de eigenaar of medewerker van een organisatie zijn, maar het wordt over het algemeen geschreven vanuit een persoon. Probeer daarom je eigen ‘tone of voice’ en unieke eigenschappen naar voren te brengen;
  • Zorg ervoor dat je goede permalinks hebt; dit is belangrijk voor herkenbaarheid van artikelen voor zowel lezers als zoekmachines;
  • Reageer snel op comments die wordt geplaatst;
  • TAG je artikelen slim en plaats ze in categorieën;
  • Maak het makkelijk om jouw content te delen door gebruik te maken van plugins voor Twitter, Facebook etc.
  • Een praktische handleiding over hoe te beginnen met een WordPress blog vind je in de post van Jan Willem Alphenaar hier op MF.

Uitgelicht: Twitter

  • Ga pas anderen volgen als je zelf interessante content hebt opgebouwd en getweet (zie punt 4). De kans is dan groter dat ze jou terug gaan volgen. Doe dit dus pas bij stap 12;
  • ReTweet is prima. Zorg er wel voor dat je tweets niet allemaal uit RT’s bestaan. Voeg wel zelf waarde toe anders is jouw waarde beperkt. Probeer RT’s niet te beginnen met het @ teken maar voeg altijd zelf commentaar toe
  • Bedankt anderen die jouw content RT’en;
  • Geef meer dan je ontvangt;
  • Niet pushen: niet iedere keer je product of dienst proberen te verkopen. Verkoop eerst je kennis en jezelf, dan volgt de rest;
  • Als je een vraag stelt aan je volgers kan je er een CTA (Call To Action) aan vast koppelen door achter je tweet de woorden ‘Please RT’ te plaatsen. Hiermee vraag je jou volgers om jouw vraag in hun netwerk door te plaatsen. Vergeet niet te bedanken als ze dit doen;
  • Gebruik #hashtags voor specifieke onderwerpen, evenementen, lokaties of acties. Hierdoor is het makkelijker om op dat onderwerp te zoeken.

Binnenkort volgt deel 3 van deze drieluik met daarin de stappen Engagement, CTA, Meten & Bijsturen en ROI. Ik heb goede, kritische reacties gekregen op deel 1, aan jullie de oproep om dat met dit deel 2 weer te doen. Ik ga graag de discussie aan en sta meer dan open voor feedback en nieuwe inzichten! Alvast bedankt!

Advertenties
 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op 6 maart 2012 in Social media Strategie

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers liken dit: